Close

„Proč je ten produkt tak drahý?“

Málokdo si uvědomuje, co se ale skrývá za cenotvorbou ručně vyráběných produktů. Proto se na to spolu podíváme dnes trošku zblízka.

Ukážeme si to třeba na příkladu dekorovaného porcelánového hrníčku značky LOO design, který je v naší prodejně velmi oblíbený. Vyráběný je v samém centru Ostravy!

Než hrníček vůbec vznikl, musel se nejdříve zrodit nápad – za kterým stojí v tomto případě designérka Lucie Ostráková. Nejdříve tedy musela navrhnout dekoraci a design, udělat a ozkoušet několik prototypů, a až byla s kvalitou naprosto spokojena, mohla je teprve začít prodávat. Mnohdy ta cesta ke kvalitnímu a úspěšnému produktu je velmi zdlouhavá, a je potřeba být velmi pečlivý. K samotné výrobě pak ale potřebovala různé nástroje, v tomto případě i velmi drahou pec a samozřejmě prostory, kde může vyrábět. A jak víme, zvláště při dnešních cenách nemovitostí, pronájmů a obecně materiálu, nejedná se o levnou záležitost. Aby designér mohl své vyrobené výrobky prodávat, musel si založit živnost, případně firmu. Takže abychom to shrnuli – aby mohl produkt vůbec vzniknout a být prodáván, musí designér nakoupit materiál, zaplatit výrobní prostory, nástroje, energie, také účetní, zdravotní a sociální pojištění, a v neposlední řadě také daně. Musí tedy stanovit takovou cenu výrobku, a vyrobit takové množství produktů, aby mu po zaplacení výše uvedených (většinou) měsíčních plateb něco zbylo také na zaplacení jeho času, který strávil nejen výrobou, ale sháněním a vymýšlením produktu a jeho prototypů. Samotná výroba takového ručně dekorovaného hrníčku trvá 2,5 h.

Aby se vůbec výrobek (ať už hrníček, šperk nebo jakýkoliv druh oblečení) dostal k lidem, kteří si ho na rozdíl od nákupu přes internet mohou alespoň pořádně prohlédnout, osahat či vyzkoušet, musí se dostat do obchodů, jako je ten náš. Obchod, jako je TY IDENTITY, je v podstatě také firma, která aby přežila, potřebuje mít nějaký finanční příjem. Z marže z prodejů těchto výrobků pak musí platit v podstatě to stejné, jako samotný designér – tedy drahý pronájem prostor, stále rostoucí ceny energií, internet, pokladní systém, brigádníky, účetní firmu, vybavení a výzdobu prodejny, z každého výrobku také DPH 21%. Nezapomeňme opět na různá pojištění, a na konci roků také další daň z příjmu 19%. A s trochou štěstí při dobré tržbě mu něco zůstane na obživu.

V konci bychom do tohoto výpočtu ještě mohli započítat i veškerý marketing, protože aby se v dnešní době o takových produktech vůbec vědělo, musí se výrobek prezentovat například na sociálních sítích, což pokud pomineme placenou reklamu, stojí minimálně dost času. Webové stránky jsou pak také velmi velkým žroutem peněz a času, ať už jen platby za webhosting a domén, ale v případě eshopu i platební systém a marketing.

Tak doufám, že jsem vám trošku přiblížila, co všechno je třeba z jednoho výrobku zaplatit, abyste věděli, že z každého produktu, který zakoupíte, jde bohužel opravdu jen malá část peněz designérovi nebo majiteli obchodu. Také je za tím nesmírná spousta práce. Navíc, kdo může říct, že má hrníček dekorovaný zlatem nebo platinou? 🙂

Proto koupí produktu v našem obchodě podpoříte nejen svůj (snad) oblíbený obchod, ale také svého oblíbeného designéra. Ten totiž produkt vyrobil s láskou a péčí, se kterou se ne vždy můžete setkat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *